10/16/17

Roma, Dag 2 – Vatikanet

Er det innafor å spise pasta til frokost? Andre dag i Roma måtte dette gjøres, men det ble med den dagen for å si det sånn, ai ai ai så mektig. Ja, det er et mysterium at jeg har lagt på meg, hehehe.

Vi regnet med at de store tidsslukerne på turen var Vatikanet, St Peters kirken og Det sixtinske kapell, og Colosseum. Så hvorfor ikke få de unnagjort fortest mulig.
Denne dagen hadde yr meldt overskyet og regn, så en bra da å tilbringe innendørs tenkte vi.
Vel.. Yr har seriøst ikke peiling. Ingen av dagene stemte med værmeldingen, og vi holdt seriøst på å renne bort hver eneste dag. Takk og lov for disse som solgte vann i køene, sier jeg bare.

Vel igjennom sikkerhetskøen, de scanner faktisk tingene dine på de fleste av disse stedene, akkurat som på flyplassen og du må igjennom metall detektorer, rotet vi oss litt bort. Før vi visste ordet av det hadde vi betalt for en tur til toppen av St Peters kirken.
Ikke endte den her, det viste seg at man kunne gå helt opp i toppen. Herremin, burde skjønt det da det stod advarsels skilt med at folk med hjerteproblemer ikke kunne ta denne turen.
Det er det trangeste, jævligste og klammeste jeg har vært med på. Det var plass til en person i bredden, de smaleste spiraltrappene som ingen ende ville ta, det var faktisk tau til å holde seg fast i fra taket, herregud. Jo lenger opp i kuppelen du kom, jo smalere ble det. På et tidspunkt kunne man ikke gå oppreist, men måtte skråe på siden for å komme rundt. Kjenner faktisk jeg blir litt svimmel av å bare tenke tilbake.. Det var kun noen få plasser å hvile på, for man gikk jo nærmest i kø opp. Med langt skjørt og sjal over skuldrene, for det er jo ikke lov å vise hverken knær eller skuldre! Dette var forresten det beste tipset om roma jeg leste, før vi dro.. Alltid ha med deg et sjal i vesken for ellers risikerer du å ikke slippe inn!
Vel oppe, var det så fult, trangt og utsikten var serriøst ikke verdt det!! Haha. Jeg var så svimmel at jeg klarte ikke fokusere på annet enn å komme meg ned igjen. Selv etter rastepausen med min nye 80 år gamle venninne, som jeg fant i et vindu neddi der. Hashtag dårlig form, hahaha. Nede igjen kom vi oss inn i selve St Peters kirken, her klarte jeg faktisk å lure oss inn på en messe som foregikk, spesielt.
Er det innafor å si jeg ble litt skuffa over kirken? Kanskje ikke.. Men jeg kan ikke si jeg synes den var all that. Kanskje det hadde noe å gjøre med mangelen av oksygen til hodet jeg nettopp hadde hatt på vei opp..haha.  Vi hadde opprinnelig tenkt oss innom det sixtinske kapell samme dag, men dette stenger TIDLIG, så etter å ha brukt dagen på kø inn i kirken, og opp til toppen var dette alt stengt da vi kom ut igjen.
Så resten av dagen brukte vi til å se spansketrappen, trevi fontenen og spise den beste tiramisuen i hele Roma, på favoritt plassen ved Pantheon. Middagen denne dagen ble forresten inntatt midt i turistfella mellom Pantheon og Trevi, det anbefales IKKE.

10/16/17

Casa kaos

Her er siste bursdags feiring unnagjort for i år.
På onsdag hadde vi selskap med svigers, og i går min side.
På onsdag var det så kaotisk her før gjestene kom, at det hele endte med at gjestene måtte være med på å lage maten. Temaet denne kvelden var jo italiensk, så hvilken bedre måte enn å dra hele storfamilien inn på kjøkkenet også, haha.
I går hadde vi årets første ribbe middag, mmm. Jula nærmer seg.
I dag er dagen til den firbeinte i huset, Luna fyller ni år i dag, så det blir en liten mini feiring i dag og.
Hurra for Luna <3

10/13/17

Roma dag 1 – Byen rundt

Dagen startet alt for tidlig, vi hadde fly grytidlig fra gardermoen, og måtte suse avgårde midt på natt. Dessverre viste det seg å være problemer med flyet som var satt opp, så fly avgangen ble flyttet to ganger, og vi kom oss ikke avgårde før 3 timer(!) etter opprinnelig avgangstid. Skal si deg vi var lei gardermoen på det tidspunktet du, ehe. Endte i et fantastisk veske kjøp da, takk norwegian, hehehe.

Vel fremme i Roma, 3 timer etter planlagt var vi skrubbsultne, og fant den raskeste restauranten ved hotellet. Vår første matfest, herregud så mye mat vi har spist!! Jeg har lagt på meg nesten 5 kg på denne turen, det skulle ikke vært muuuulig, haha!
Gelato ble det selvsagt også, i en liten butikk rett over restauranten, dette viste seg faktisk å være den beste isen av alle sjappene vi var på under hele turen.
Ikke så altfor lenge etter gikk vi rett på Giolitti. En berømt gelato sjappe, som sies å være noe av det beste. Isen  her var ganske så god, men ohoi for noen str!

Resten av dagen tok vi bare beina fatt, for vi hadde glemt å kjøpe hop on hop off buss billetter, takk og lov for det viste det seg siden.. Men langs denne gåturen møtte vi på den ene severdigheten etter den andre, pantheon, Fontana di Trevi, Piazza Navona, spansketrappen.. Roma er utrooolig lett å nå til fots, bare husk å pakk gode sko, for det er mye brostein. Joggesko på denne turen var GULL verdt, merket det knapt i beina at man gikk hele dagen.

Et absolutt must å gjøre i Roma, enten man liker vin eller ikke er å ta et glass vin på en av restaurantene på torget ved Pantheon. For en stemning sier jeg bare! Vi var faktisk innom hver kveld, magisk. Iløpet av første kveld fikk vi faktisk sjekket av alle severdighetene på listen, bortsett fra 3. Ikke dårlig!

10/11/17

Pumpkin spice latte kind of day

Hallo, fra husmor huset.
I dag måtte jeg opp før hanan gol, to av spottene på kjøkkenet har nemlig gått til blokksberg. Dette er den tredje, allerede på et år nå. Men nå har forhåpentligvis problemet blitt funnet.
Jeg har slitt litt med å lage ferie innleggene, da pcen også ikke er helt god igjen. Samme problem som sist, elsker når det skjer. Så den bør vel sendes inn igjen.
Akkurat nå løper jeg rundt meg selv, baker brød, dekker bord, støvsuger.. (ok, ikke det da. Vi har fått oss robot støvsuger, seriøst, for en fantastisk ting!! ) For i dag skal vi ha første bursdags feiring av meg, med familiene. Woop, bare å brette opp ermene å stresse videre, her blir det bursdag!
Ps, hvor kul ække den nye koppen min?!

10/8/17

Hjemme

Hei, fra sofaen i det (alt for) kalde huset.
Vi dro visst på ferie vi, hehe! De siste to ukene har vi tilbrakt i Roma, og rundt omkring i Irland.
Ferien i år gikk ikke helt som planlagt. Tidlig bestemte vi oss for å flytte sommerferien nærmere jul, for å dra til NY og Cuba. Men så kom jo denne oransje klovnen til roret da, og stengte grensene mellom USA og Cuba igjen, grr!
Så spontant ble det Roma tur, mye tidligere enn planlagt, og vi slang like gjerne på en Irland tur i tillegg.
Turen i Roma ble muligens litt for lang, satt en liten demper på ang valg av hotell, men det å endelig kunne se Fontana di Trevi med egne øyne.. Heeerreeeegud! Klarte nesten ikke reise fra den! Mitt all time drømme reisemål liksom, haha.
Irland viste seg å bli et helt vanvittig eventyr. Vi leide bil, og roadtripet rundt landet, og bare landet på steder vi gikk inn for å spørre om rom, nei gosh, fan’fucking’tastic. For et eventyr!
Det kommer selvsagt flere innlegg fra turen, denne gangen skal det ikke gå i glemmeboka.
Her er et lite bilderas så lenge.

09/13/17

Når alt skjærer seg, spis pannekaker

Hei og hopp. Jeg startet dagen med pannekaker med honning i dag.
Synes det var fortjent etter en tlf runde som ikke gikk heeelt etter planen. Gud som jeg hater ny by, nye legekontor og fysio. Bare kaos vettu!
Det er så deilig at ting endelig har roet seg ned her. MS spøkelset er ikke helt blidt om dagen, og det merkes.
Vaskerommet er ferdig malt, alle avtaler er ferdig, og den følelsen av å kunne stå opp til en dag UTEN planer er helt utrolig. Dagene går plutselig så mye tregere, denne sommeren har det jo føltes som annenhver dag er fredag, haha.
Jeg har planer om å male gangen utenfor vaskerommet og, men det får bli en annen gang, for her er det ferie fra malingen. Vi ble ikke 100% ferdig ute heller, så det blir til våren. Denne høsten kom jo så fort at vi rakk rett og slett bare ikke over. Men, det er greit å ha noen andre prosjekter enn kun bryllup neste år og, for det ville jo blitt for kjedelig med bare en ting på timeplanen, kremt.. Neida, sol er noe som trengs neste år, så det går nok bra.
Nå ser jeg at jeg bør runde av her, for nå bare “rambler” jeg, tilbake til tv serie tid, ahh høst, du har vært savnet, *hjerteøyneemoji*

09/11/17

Om 1 år..

..Er vi gift!
Tenk at på fredag var det 1 år igjen. Det føles ikke lenge siden det var over 2 år igjen, og mannen i huset mente vi ikke trengte tenke på noe enda. Jeg skal si dere det at om dette året flyr like fort, er det godt jeg har de fleste planene klare allerede. Neste mnd begynner faktisk vi faktisk på bordkort, girlsnight! Nok å henge fingrene i, for å si’re sånn.

09/7/17

KKW contour

Det er visst mye nytt i sminkeskuffen som ikke er kommet ut her enda. Slik går det når det lagres mer innlegg enn det publiseres, hehehe.
Først ut er krem kontour settet til KKW (Kim Kardashian West).
Er veldig fornøyd med disse, de er lette å blende ut, og endelig en hvit nyanse som er hvitere enn meg, yeey!