Roma, dag 6 – arrivederci

Allerede på dag 4 kjente vi på det at å være her nede i 6 dager, var litt drøyt. Det kunne fint holdt med en langhelg, og jo nærmere helgen vi kom ble det fler og fler mennesker.
Det er begrensa hvor mange ganger man har lyst til å løpe rundt å si attraversiamo, eller ikke.. hehe.
Vi antar også at det som la en stor demper på turen var hotellet. Vi endte på dette fordi de liksom skulle ha balkong til rommene, og utsikt mot St.Peters kirken. Vel, det hadde ingen av delene, ei heller en fungerende Air Condition, som de atpåtil skulle ha betalt pr døgn for å ha på. Men det mente de ikke var så farlig, for det var jo ikke så varmt. Nei, vi våknet tross alt bare igjennomsvette hver morgen kl 5, og måtte åpne vinduet uansett hvor bråkete det var utenfor. Hotellet lå langs en hovedvei og det tuta og ula døgnet rundt. Ikke kunne man få håndkle annet enn av hushjelpen heller, for det hadde ikke betjeningen nøkkel til, så da kunne man heller få to rene dagen etter, lurt.

Anyways, vi startet dagen med et besøk på I gatti Di Roma, et katteshelter oppe ved Agentinske tempel ruinene. Vi skulle egentlig bare mate gatekattene, men det viste seg at de hadde et aldri så lite hjem her, allikevel. Kattehjertet mitt rakna jo litt før jeg visste dette.  I dag bestemte vi oss for å gi Giolitti en sjanse til, denne gangen ved å stå i kø og plukke ut smakene selv. Det hele endte med å bli en fiasko, det var så mye mennesker denne gangen også, at du fikk ikke sett flere smaker enn akkurat der du stod i køen, da de tok imot bestillingen din. Isen rant bort, og vi var litt gærne å valgte kjeks denne gangen, idiotisk valg.. Og smakene sammen ble total kræsj på begge. Jeg vet ikke om det er helt innafor å fortelle dere dette.. men vi kastet faktisk isen begge to.  Selvsagt måtte jeg si farvell til Fontana Di Trevi, maken til fascinasjon av en fontene sier mannen. Og vi satt oss ned på Pantheon fonten å bare tittet på alle menneskene på torget. Det er jo ikke lov å si det, men på dette tidspunktet var vi så dritt lei hele roma, at vi kunne ikke vente med å komme oss på flyet til Irland. Vi kunne jo ikke avslutte turen med en dårlig gelato opplevelse. Så vi løp bortom nabo gata før vi hentet bagasjen, og kjøpte favorittene, peanøtt, pistasj og mørk sjokolade. Etter å ha kastet i oss isen, og drasset ut all bagasjen, praiet vi en taxi rett utenfor hotellet.
På vei til flyplassen ble det tatt en bakvei, så vi fikk sett både vingård og kjørt igjennom den gamle veien fra Napoli til Colosseum.
Taxiene i Roma har faste priser til flyplassene, vær obs på dette. Da vi på vei til flyplassen ble overpriset, “fordi det var kø”. Tonen ble en annen da han oppdaget at jeg tok bilder av taxi nr innvendig og bilen utvendig, for jeg hadde jo tenkt til å klage, for jeg er jo bare en sånn person! Haha. Så det hele endte med at han kom å tilbakebetalte oss.

Det vi burde ha gjort før vi dro, var å spise middag. Vi reiste ut av Roma fra Ciampino, vi landet på fiumicino, og der var det ikke store spise alternativer. Det var et par bittesmå kiosk lignende cafeer, og dagens middag endte med å bli et pizza stykke til hver, ops.