09/26/19

Caldera view

I Santorini slo vi på stortromma med honeymoon suite, på toppen av caldera view i Firostefani. Fryktelig kult, da suiten var formet som en grotte, det kuleste var virkelig dusjen, imitert i naturstein som en skikkelig cave. Dessverre har jeg ikke noe bilde, men forhåpentligvis har jeg fått fanget det på video.
Men sjekk denne utsikten da! Dette er hva jeg forbinder med Santorini, that view!

09/25/19

Elvelangs i Kongsberg

I helgen var vi en tur på arrangementet Elvelangs i Kongsberg. Stien rundt fossen var lyst opp av en milliard fakkelbokser, og forskjellige lys og lyd installasjoner. Høst stemning på sitt beste!

I tillegg var vi innom et par bursdager, eller ærlig talt så var det 5 bursdager som ble feiret totalt, deriblant min, hehehe.
Nå har jeg akkurat blitt ferdig med strøk nummer tre på taket nede, ting.tar.tid! Viktig å raske på før tannpinen slår inn her, har nemlig hatt rotfylling i dag, en time igjen, på bare fem minutter neste uke, så er forhåpentligvis dette marerittet over! Yessss.

09/23/19

Firostefani

Den absolutt fineste plassen på øya er Firostefani. Jeg innser at jeg har ikke så mye bilder fra bykjernen her, da jeg på denne turen fokuserte mest på filming med GoPro’en. Så filmer kommer, jeg må bare få tiden til å sette de sammen først.
Noe som generelt overrasket meg med Hellas var mengden falske merkevarer som ble solgt, helt åpenlyst. Vi snakker vesker med fulle logoer, Michael Kors var definitivt størst, jeg er sikker på de hadde alle modeller. Men innimellom all falsk merch finner du også lokale butikker, jeg fikk blant annet med meg et par tassel øredobber herifra, og du finner også en liten Sephora inne i jungelen. Og en hel haug turistsjapper!

09/22/19

Black Pebble Beach, Kamari

Etter en snartur innom Oia, hadde vi tiden til å ta atv turen vår videre mot Kamari, mer presist Black Pebble Beach.
Denne stranden er kjent fordi den har sort sand, eller la oss bare kalle det det det er, grus.. Dette fordi det faktisk er lava som er formet som stein. Om det var behagelig å bade på dette med bare føtter? Nope. Men veldig morsomt å ha sett, og gjort. Ikke så morsomt heller når vi fikk med oss halve stranda tilbake på hotellrommet, ehe. Det er fryktelig store bølger, så her er det lett å gå overende.

09/20/19

Oia

La oss snakke litt om Oia. Når du tenker på Santorini ser du nok for deg de klassiske blå domesene på kirketakene. De som blir mest brukte i bildene herifra finner du bydelen Oia. Det finnes absolutt flere rundt om på øya, også i Firostefani, bare så det er sagt.
Køen for å komme ned å få tatt bilder med disse er stor, og det er generelt et kaos av turister på denne siden av øya. For min del ødela det litt av utsikten, og Oia skuffet. Vi fikk tatt bilder av blå domes og kom oss egentlig ganske raskt videre. Jeg sier ikke at utsikten fra Oia ikke er fin, men som nordmann er ikke dette noe vi higet etter. Jeg sier det igjen, utsikten fra Firostefani slår utsikten fra Oia langt ned i støvlene.

09/19/19

Quadding in santorini

En fryktelig populær ting å gjøre på Santorini er å leie atv, scooter, eller bil, og det finnes seriøst utleie steder over hele Firostefani. Min research tilsa at Tony’s var den med best reviews i nabolaget vårt, og den var heller ikke vanskelig å finne, så vi spottet den allerede første dag.
Vær obs på at når du leier atv i Santorini får du de gjerne uten drivstoff. For vår del som var på vei mot Oia, som første stopp, måtte vi uansett kjøre forbi en bensinstasjon. Dette er Hellas, så det er ingen stress, ansatte kommer ut å fyller drivstoffet for deg, og de vet også hvilken mengde du bør ha, ut ifra hvilken lengde du skal ha den. Alt du trenger å gjøre, er å betale!

Å kjøre atv i Santorini er ikke noe problem, og de lokale er veldig tålmodige, og vant til dette, og flesteparten på veien er faktisk turister. Jeg leste en del på forhånd om at det var livsfarlig, og bla bla, å kjøre atv her. Tull.
Det er lett å finne parkering overalt, det er Hellas, så alle parkerer bare langs veien, haha.

Prisen for leien er heller ikke verst, jeg mener vi betalte rundt 500 kr for en dag, da var det inkludert forsikringer. Så betalte vi vel en hundrelapp ekstra for bensin. Så trenger du atv over flere dager, lønner det seg absolutt å ha den over natten på hotellet, da dette ikke øker prisen noe store greiene.
Siden vi valgte å leie den såpass sent i oppholdet, og vi bodde så sentralt som vi gjorde, følte vi ikke noe behov for mer enn den ene dagen, og bare for å si det sånn.. det går raskt fra skumring til totalt mørke i Santorini.

Vi leide en av de litt større modellene, 200 cc, men vi var allikevel ikke helt fornøyd med sving radiusen på denne. For hver krappe sving rundt øya føltes det som om den ville ligge midt i veibanen om farten ble for høy. Så når det kommer til krappe svinger, vær obs på fart. Disse kan velte.. For vår reiserute var det bare en liten bit, over fjellveien mot Oia, vi møtte på dette problemet. Øya er generelt veldig grei å kjøre på, og veldig lett å finne frem på!

09/18/19

Santorini

Santorini!
Bucketlist, checkkkkkk. Ok, hvem har ikke sett denne plassen på serier, som Keeping up with the Kardashians, og drømt om å dra hit? Jeg er i ihvertfall en av dem. Så da invitasjonen om å feire 50 års lag i Kos kom, var jeg rask med å endre bryllupsreise destinasjonen til Santorini.
Selve øya er nok ikke “all its cracked up to be” .. dessverre. Nå ble nok vårt opphold overskygget av at det første jeg gjorde da vi ankom øyen, var å brekke tanna, kremt. Men det er en veldig kul plass å ha vært/sett, men det er nok ikke en plass jeg velger å reise tilbake til. Ikke en plass for rastløse sjeler som oss, over lengre tid.. haha.

Men wow, utsikten! Caldera view, herre! Jeg hadde jo selvsagt gått grundig til research før bestilling her, over hvor på øya som var den beste plassen å bo. Jeg hadde litt på følelsen av alle bildene jeg så fra hotellene at Oia ikke var den flotteste plassen, til tross for at 99% mener det. Og.. la oss bare si at jeg hadde rett, Oia viste seg å være skuffende. Så meget fornøyd med at vi valgte å bo i Firostefani! Absolutt den fineste plassen, og den beste utsikten.
Vi brukte tiden på Santorini til late dager ved bassenget/boblebadet, leide atv, og slappet av. La oss være ærlig, det er jo ikke så mye mer å gjøre der, he he he.

Her er noen bilder fra øya.

09/17/19

Ut på tur

Hei der, allerede godt inne i en ny uke. Tiden flyr, og jeg rakk ikke å ferdigstille noen ferie innlegg for forhåndspublisering før helgen. Jeg skal innrømme at denne penicillin kuren tok mer knekken på meg enn planlagt. Eller var det kanskje det å komme hjem til kalde Norge som ikke gjorde skrotten godt, helt sikkert en kombinasjon. Jeg har i hvertfall ikke vært helt i form siden jeg kom hjem. Huset er totalt kaos. Her er det jo røsket ned og snudd opp ned på flere rom. Satser på at det ferdige resultatet blir bra, da! Fredagen tok vi beina fatt og det ble en tur ut i skog og mark. Dessverre ikke den lengste turen, grunnet formen, men litt er bedre enn ingenting.

09/12/19

Tilbake til hverdagen

Hei hei, her sitter jeg langt nedi penicillin esken. Tirsdagens tannlegetime gikk ikke så bra, og det viste seg som fryktet at jeg fikk en skikkelig betennelse i denne pokkers tanna. Det første jeg gjorde da jeg kom til Santorini var nemlig å knekke tanna. Fikk den tettet igjen, krysset fingrene for at det holdt til jeg kom hjem, men neeeeida. Siste kveld i Santorini satt helvete i gang, og jeg endte med å starte på rotfylling i Kos. Hjælp!
Nå er det altså en uke med penicillin før jeg må starte på nytt. Gud bedre. Jaja, da har man testet greske tannleger også! For en klinikk jeg snublet over i Santorini sier jeg.. Den skulle jeg gjerne pakket med i kofferten og tatt med hjem! Hi tec ganger tusen, og så profesjonelle!

I dag har jeg startet så smått med trening igjen, og det ble en liten tur på mølla. Litt er bedre enn ingenting, si.
Jeg er trist over at eplene på epletreet ikke er brukenes i år heller, de eneste som ser bra er fra det nye treet, som vi plantet i sommer.
Nå må jeg få på meg noe annet tøy, i dag skal det handles materialer, yessss!